Alla arbetsplatser har väl en egen smed?

Första föreställningen han jobbade med var 2014 och sedan dess har Fredrik Larsson avverkat åtskilliga mil av metallrör i sin roll som verkstadsmästare och smed på Norrlandsoperan. Just nu står operan Italienskan från Alger högst på dagordningen.

Vad är det du ska göra till produktionen Italienskan i Alger, och hur är arbetsgången?

– Den här gången är det många väggar som ska göras, bland annat en 14 x 3,5 meter lång vägg som ska flyga iväg upp i taket och försvinna. Det är såklart en utmaning, det är en del räknande på vikten för att det ska fungera med de anordningar vi har i taket. I den här föreställningen går det också att återbruka en del material från förra föreställningen, som kapas ner och svetsas ihop.

ArbetsgÃ¥ngen börjar med ett möte med det konstnärliga teamet, regissör och scenograf, och en skissleverans. PÃ¥ det stadiet är det bara just skisser och tankar, men det ger en uppfattning om vad som ska byggas och det gÃ¥r att först och främst fundera pÃ¥ om det är möjligt att göra, sen hur det ska göras och sen räkna pÃ¥ vad materialet kostar och göra en budget. Därefter fÃ¥r vi kontra och diskutera med scenograf och göra  justeringar. Vid den tekniska leveransen när allt är bestämt hur det ska vara är det dags att beställa material. Under tiden vi väntar pÃ¥ material gör vi konstruktionsritningar, jag och snickaren Peter Lundmark.

Hur ser en vanlig dag på jobbet ut?

– Det gÃ¥r i vÃ¥gor, men en vanlig dag börjar oftast med att kolla och svara pÃ¥ mail. Om vi är i en produktionsperiod sÃ¥ är det sen till att bege sig ut i verkstan och börja bygga – svets och vinkelslip är de vanligaste verktygen, utan dem kan jag inte göra mitt jobb. Jag gör oftast allt frÃ¥n grunden och köper in material som t ex stÃ¥lrör och använder dem för att bygga frÃ¥n scratch. 

Annars handlar det om att planera, diskutera med scenograf, göra inköp,  jobba med ritningar och konstruktionslösningar. Ibland kommer det färdiga ritningar frÃ¥n scenograf, men oftast är det en modell och idéer som vi fÃ¥r bryta ner och fundera pÃ¥ hur det ska kunna lösas. Första frÃ¥gan är ju – gÃ¥r det här att göra som scenografen vill ha det? Ibland kan man fÃ¥ önskemÃ¥l som bryter mot fysikens lagar och dÃ¥ fÃ¥r man försöka kontra med nÃ¥got som har rätt känsla och samtidigt är görbart. All konstruktion görs i samarbete med snickaren Peter, och vi stÃ¥r för ritningarna för oss själva.

Har du några specialla minnen från Norrlandsoperan?

– Den första produktionen etsar sig fast i minnet – att få göra allt från grunden och sen få se slutresultatet av operan Blanche och Marie från salongen, det är som en drog.

När vi tände eld på pentagrammet i Faust är också ett starkt minne. Till den föreställningen användes ca 2,5 kilometer rör, så det blev en del kapande och svetsande innan allt var klart. Över hela scengolvet byggde vi ett sluttande golv och ett 8 meter brett pentagram där vi borrade några tusen hål i den yttre cirkeln och tryckte upp gas där. Vi fick ta hit brandkåren för att testa och godkänna det innan vi kunde göra det. Vi får ofta frågan om något kan spruta eld, eller om vi kan bygga en personhiss och då får vi ta hit kontrollanter för att besiktiga för att få det godkänt.