Spöksång från Irlands vindpinade hedar
Ytterligheter möts i detta naturinspirerade program, som inleds med uvertyren till Carl Maria von Webers opera och tillika publiksuccé Friskytten (Der Freischütz) från 1821. Ett färgsprakande potpurri där den populära operans många teman vävs samman i en samlad musikalisk enhet, allt under husets egen Eduardo Straussers säkra hand.
Därefter rör sig konserten mot Irlands vindpinade hedar. Saxofonisten Anders Paulsson – på efterlängtat återbesök – har valt att ge sig i kast med brittiska tonsättaren Anna Clynes nyskrivna, suggestiva Glasslands för orkester. Solokonserten som nyligen hade världspremiär, är enligt tonsättaren inspirerad av irländsk mytologi. Saxofonen, ömsom viskande, ömsom klagande efterliknar en Banshee, ett sagoväsen från den gröna öns dimhöljda hedar, som förebådade döden med sin spöklika sång.
Efter paus spelar orkestern Mendelssohns tredje symfoni, även kallad den skotska. Mendelssohn skrev den i samband med en bildningsresa till Storbritannien och just det otämjda, dramatiska skotska landskapet gjorde ett outplånligt intryck på den unge tonsättaren. Symfonin utgör en av världens mest älskade, balanserande mellan det dramatiskt uttrycksfulla och formsäkert eleganta.
Tid och datum
torsdag 06/11
19:00
Konsert
Konsertsalen
Medverkande och program
Medverkande
Dirigent
Eduardo Strausser
Solist
Anders Paulsson, saxofon
Musiker
Norrlandsoperans symfoniorkester
Program
Carl Maria von Weber: Der Freischütz Ouvertyr, 10′
Anna Clyne: Glasslands, för saxofon och orkester, 25′
I. Part I
II. Part II
III. Part III
Paus 30′
Felix Mendelssohn: Symfoni nr 3, 40′
I. Andante con moto – Allegro un poco aggitato
II. Vivace non troppo
III. Adagio
IV. Allegro vivacissimo – Allegro maestoso assai