Poplåtar i symfonisk skrud
När Umeå firade 400 år trollband hon publiken på Rådhustorget med sin starka scennärvaro, röst och musik. Det var första gången Katarina Barruk mötte Norrlandsoperans symfoniorkester, men lyckligtvis inte den sista.
Katarina Barruk, som fyller trettio i år, växte upp i Lusspie (Storuman) och Gajhrege (Gardfjäll) och bor sedan några år tillbaka i Oslo. Hon sjunger på sitt modersmål, umesamiska, ett hotat språk som hon därmed bidrar till att hålla levande. Barruks musik innehåller även inslag av jojk och röstimprovisation och hennes omtalade scenframträdanden besitter en jordnära intensitet, med lika delar sårbarhet och styrka.
Till dags dato har Barruk släppt två album, Báruos och Ruhttuo. I den här unika konserten får vi höra flera av hennes experimentella poplåtar i symfonisk skrud, men även verk av äldre tiders musikskapare. Norrlandsoperans nye chefdirigent, Eduardo Strausser från Brasilien, har komponerat programmet, inspirerad av Barruks musik.
Medverkande och program
Dirigent
Eduardo Strausser
Solist
Katarina Barruk (SÁ), sång
Musiker
Norrlandsoperans symfoniorkester
Program
Franz Schubert: Symfoni nr 8, ”Den ofullbordade”
I. Allegro moderato
Katarina Barruk: Jïmmatje (arr. Nicholas Main)
Katarina Barruk: Maadter-aahka från Sådna jahttá (arr. Marzi Nyman)
Johannes Brahms: Tragisk ouvertyr
Franz Schubert: Symfoni nr 8, ”Den ofullbordade”
II. Andante con moto
Katarina Barruk: Dállie (arr. Hans Hjortek)
Katarina Barruk: Ij gåssieke (arr. Øystein Sonstad)
Antonin Dvorak: Slaviska danser
Nr 1: Molto vivace
Nr 2: Allegretto grazioso
Katarina Barruk: Miärranlándda (arr. Hans Hjortek)