En helkväll av judisk musik
I år uppmärksammas 250 år av judiskt liv i Sverige av aktörer i hela landet. På Norrlandsoperan manifesterar vi detta med två helkvällskonserter under oktober och november.
Minioperan Brundibár
Under denna konsert möter vi före paus Hans Krásas Brundibár – miniopera för barn, skriven 1938 i Prag. Handlingen är lika enkel som hjärtevärmande. Dess omständigheter de allra mörkaste. Operan sattes upp för första gången 1942 på ett judiskt barnhem i Prag innan både upphovsman och flera av barnskådespelarna deporteras till koncentrationslägret Theresienstadt. Efter två månaders repetitioner där, ständigt avbrutna av att barnen som deltar tas till andra koncentrationsläger och ersätts av nyanlända, är det i september 1943 premiär för Brundibár – i Theresienstadt. Föreställningen spelas 55 gånger och när lägret ska visas upp som ett ”mönsterghetto” för Röda Korset-personal våren 1944, gör nazisterna även en propagandafilm där operan är med. Filmen kan än i dag ses på YouTube; The Führer Has Given the Jews a Town.
Den 16 oktober 1944 deporteras Krása till Auschwitz-Birkenau. Han gasas ihjäl två dagar senare.
In Memoriam och Appalachian Spring
Akt 2 fortsätter med musik av Ernest Bloch. Ernest Bloch, 1880–1959 var en schweizisk-judisk tonsättare, sedan 1924 medborgare i USA. Som komponist sökte Bloch skapa en nationell judisk konstmusik. Därvid har han mera knutit an till judiskt psyke och karaktär än till folkmusiken. Han har ett rapsodiskt fritt tonspråk. 1952 komponerade han stycket In Memoriam som han dedicerade till pianisten Ada Clement som avled samma år.
Kvällen avslutas med Appalachian Spring, balett av Aaron Copland. Copland föddes 1900 i Brooklyn, New York av judiska immigranter från Litauen. Verket komponerades 1943–44 för den amerikanska dansösen Martha Graham och gav Copland Pulitzerpriset 1945 som säsongens bästa scenverk. Baletten skildrar en nybyggarmiljö i bergen. En ung man gifter sig och sätter bo och nybyggarna kommer för att lyckönska och välsigna huset. Detta försiggår en vårdag i början på 1900-talet. Musiken bygger till stor del på indiansk och europeisk folkmusik, dansmelodier och hymner, och består av åtta delar som spelas i en följd. Den sjunde delen utgörs av variationer över en melodi som Copland har hämtat från den religiösa sekten Shakers.
Konferencier Sofia Berg-Böhm
Kvällens konferencier är Sofia Berg-Böhm, skådespelare och sångerska med svensk-judiska rötter. Förutom att vara kvällens ciceron kommer hon även att tillsammans med symfoniorkestern sjunga på jiddisch, både traditionell judisk folkmusik liksom musik av Georg Riedel.
Dirigent Magnus Larsson
Magnus Larsson, född i Danmark 1992, inledde sin musikaliska bana som violinist och pianist. Vid 21 års ålder riktade han sin passion mot dirigering och har sedan dess utvecklat en framstående karriär inom orkestermusik.
Hans konstnärskap har uppmärksammats med flera prestigefyllda utmärkelser, däribland Carl Nielsen Talentpris (2022), Léonie Sonning Talentpris (2020) och EMA:s förstapris vid International Opera Conductor Competition i Prag (2017). Han har även mottagit karriärstipendiet The Young Artistic Elite från Statens Kunstfond (2020) samt Arne Hammelboes resebidrag (2021) från Dansk Kapelmesterforening.
Tid och datum
torsdag 27/11
19:00
Konsert
Konsertsalen
Medverkande och program
Medverkande
Dirigent
Magnus Larsson
Konferencier
Sofia Berg-Böhm
Norrlandsoperans Symfoniorkester
Regissör Brundibàr
Sara Ribbenstedt
Solister
Ella Vahtras, mezzosopran
Jenny Viklund, sopran
Markus Schwartz, basbaryton
Barnkormästare
Charlotte Kuisma
Norrlandsoperans Barn- och Ungdomskör
Program
Hans Krása: Brundibár, 25 min
Paus, 30 min
Ernest Bloch: In Memoriam, 5 min
Georg Riedel: Schloft Ale, 5 min.
Trad.: Oyfn veg shteyt a boym, arr Benjamin Staern, 5 min
Aaron Copland: Appalachian Spring, 25 min
