Vita Kuben – Norrlandsoperans offentliga rum för samtidskonst

Sedan 2002 driver Norrlandsoperan tillsammans med Umeå Kommun Vita Kuben. I Vita Kuben visas framför allt ljud-, video- och performancekonst men även installationer och annan konst ofta i samklang med operahusets övriga program.

För att få ett varierat utbud av utställningar och för att stärka konstnärernas ställning, programsätts Vita kuben av konstnärer och curatorer utifrån. Dessa gästande curatorer utses halvårsvis och ansvarar för verksamhetens konstnärliga innehåll under en termin. Många gånger blir resultatet en tematisk triptyk där ett speciellt ämne el. genre behandlas lite mer ingående. Genom åren har ett hundratal lokala, nationella och internationella konstnärer visat sin konst i och utanför Kuben. Några av de som ställt ut eller programsatt är: Monica Bonvicini, Arthur Zmijewski, Petra Lindholm, Annika Larsson, Christoph Draeger, Phil Collins, Itziar Okariz, Astrid Göransson, Chto delat? och Erik Bünger.

En annan viktig del av Vita Kubens verksamhet är samarbeten, både med andra avdelningar på Norrlandsoperan, exempelvis Urban North men också föreläsningar utanför huset, artist-in-residence-programmet inom Iaspis verksamhet och Rum för Performance tillsammans med Bildmuseet i Umeå.

Vita Kuben finns i anslutning till Norrlandsoperans övre foajé, du ser kuben hänga under taket i restaurang Elektras matsal.
Följ den röda trappan upp, eller ta hissen. Välkommen!


Hösten / våren 2020

Gray Matter / Anthropometry
Juan Aizpitarte
18 september – 17 oktober

När Vita Kuben nu öppnar upp för publik igen blir det med den utställning som egentligen skulle ha avslutat vårens program i vilket 3 konstnärer har haft tre olika platser som utgångspunkt för sina olika verk. Vi därför väldigt glada att kunna presentera Juan Aizpitartes installation som han har producerat exklusivt för Vita Kuben.

Aizpitarte har tittat på “den vita kuben” som arkitektoniskt fenomen men även utgått ifrån sin egen kropp. Genom film, performance, skulptur, installationer och interventioner i det offentliga rummet, ställer Aizpitarte frågor och reflektioner i den offentliga sfären, om vårt förhållande till andra, om makt eller om sätt att möta konst. Hans verk föreslår andra lösningar, ibland provocerande men har ofta en lekfull ton. Aizpitartes konst har visats internationellt och har deltagit i olika projekt såsom: Agur Jaunak eller Ciudat de Vacances, och soloutställningar Yo el traidor (Maritime Museum, Donostia 2019), Souvenirs (Galeria Maior, Palma de Mallorca 2018 ), In Between (Public Art, Stockolm 2015), Cosmic Ray (La chaufferie, Strassbourg 2012), The Gray Wall, (MA Studio Beijing 2012), Exodus (Biennial Event, Bordeaux 2011) och The rise of Rad (Torrence Museum, L.A 2010.) Aizpitarte är född i San Sebastian, Donostia men numera bosatt i Frankrike.

I de tidigare utställningarna mötte vi först Heidrun Holzfeind med sin videoinstallation the time is now om den japanska shamanistiska improvisationsduon IRO, filmat i Inter-University Seminar House i Hachioji, Tokyo. Detta speciella hus,  ritat av den japanska arkitekten och tänkaren Takamasa Yosizaka vars idéer om förhållandet mellan människor, natur och arkitektur, individ och samhälle, hållbarhet och fred, samt hans kritik av västerländsk civilisation överensstämde på många vis med musikernas sätt att se på livet. Som del två i serien visades den experimentella filmen Amplifier av Saara Ekström. Filmen utspelar sig på Helsingfors Olympiastadion som representerar ett historiskt paradigmskifte och står som ett modernistiskt landmärke – en blandning av utopi och glömska.

Dela: