Just den här novemberdagen, ett par veckor innan operans second hand-evenemang, har hon själv klätt sig i en lurvig tröja med tigrar på, som hon second hand-fyndat i Prag förra året.
Vi följer tigrarna ner i Norrlandsoperans katakomber för att leta efter en grå hatt i storlek 62. Hatthyllan, som har flera plan, sträcker sig långt in i källarens dunkel. Trots letandet hittar vi inte vad vi söker, och hatten hamnar på kostymavdelningens lista över föremål att skaffa fram.
Klungan och Moomsteatern
Anna Eliasson har varit kostymtekniker på Norrlandsoperan i drygt ett decennium. Innan dess arbetade hon länge som frilansande kostymör, bland annat åt humorgruppen Klungan och Moomsteatern i Malmö. Under många år drev hon också vintagebutiken Då och nu, som en anställd fick sköta när hon själv var ute på teateruppdrag.
– Det var roligt, men efter 25 år som kringflackande sliträv, kände jag att det var dags att hitta en fast punkt i tillvaron och då dök den här tjänsten upp, berättar hon.
Vidvinkelblicken
Som kostymtekniker har hon utvecklat en alldeles speciell förmåga att läsa av allt som sker – och som kan ske – på en scen.
– Ska det skvättas blod på scengolvet, som dessutom är sluttande, så får vi göra det så halkfritt som möjligt. Kanske sätter vi specialsulor på sångarens skor, säger hon.
Praktiskt perspektiv
Redan tidigt i processen är Anna med och analyserar de konstnärliga idéerna utifrån ett krasst praktiskt perspektiv. Det gäller särskilt alla kostymbyten som ska planeras in i ett tajt schema.
Ett ”snabbyte” på kostymteknikspråk betyder att påklädaren har mindre än en minut på sig att få artisten i nya kläder.
– I Den listiga lilla räven, med en ensemble som främst bestod av barn och ungdomar, hade vi 32 snabbyten under en timmes föreställning. Då hade vi sex påklädare bakom scen, minns Anna med ett leende.
Helhetssyn
Under repetitionsperioden sitter hon med krysschemat i hand och betraktar regissörens och ensemblens arbete. Entréer och sortier noteras och klockas, problemlösarhjärnan går på högvarv.
– Ja, jag har utvecklat en slags vidvinkelblick. Det gäller att vara uppmärksam på alla förändringar och riskmoment. Ser jag att kören ska backa i sina långklänningar, så får jag uppmärksamma regissören på snubbelrisken, men också förbereda mig på att laga många kjolfållar, säger Anna.
Klädernas kretslopp
Anna sätter stor heder vid omvårdnaden av kostymerna. Inte bara för att de ska motsvara kostymdesignerns idé vid varje föreställning. Det handlar också om kretsloppet som varje plagg är en del av.
Kostymavdelningen gör sitt bästa för att återbruka så mycket de kan och löpande avyttra överflödiga plagg genom sina återkommande second hand-event.
– I samband med varje förställning diskuterar jag med kostymmästaren vad som ska sparas och vad vi kan göra oss av med. När det är fullt i vår säljhörna, så tar jag kontakt med marknadschefen, berättar hon.
Mästerverk till fyndpris
På årets Opera second hand finns det som vanligt ett brett och unikt utbud. Här finns praktiska arbetskängor från höstens ”blåbärsopera”, Italienskan i Alger, men också exklusiva skräddade plagg.
– Ett riktigt mästerverk till vrakpris är häxans klänning från Hans och Greta – en paljett- och plymprydd skapelse i klargult som Susanna Levonen bar, berättar Anna.
När hon pratar om sina favoritkostymer flammar det upp en liten eldslåga blicken, och den fortsätter att fladdra när hon tipsar om vårens opera, Älskarinnorna, utifrån Elfriede Jelineks roman.
– Regissören Franciska Éry och kostymdesignern Basia Bińkowska har länge sökt efter ett tillfälle att jobba ihop och det är ett samarbete som det slår gnistor om, berättar Anna. Vänta tills du får se Basias kostymer…
En annan roll
Väl tillbaka i dagsljuset på foajéplan, får hon svara på en sista fråga: ”Om du fick välja en annan roll i huset, vilken som helst, vilken skulle det vara?”
Hon funderar en stund.
– Jag skulle sitta med i ett konstnärligt råd och bestämma vilka produktioner vi ska sätta upp. Men jag skulle ändå vilja ha kvar det här jobbet!
Text: Hanna Kangassalo
Foto: Peter Hållsten / Norrlandsoperan
Missa inte Opera Second hand 2024 sker 20 november klockan 15.00 till 17.00.
Läs mer här: https://norrlandsoperan.se/forestallningar/opera-second-hand/
Är du intresserad av att jobba med kostymteknik eller skrädderi inom scenkonst? Anna Eliasson tipsar om att söka en arbetsplatsförlagd lärlingsutbildning via sajten Hantverkslärling. Läs mer här: https://hantverkslarling.se/utbildningar/skraddare/