Bygga en skog? Inga problem.

Attributmästare är en titel som rymmer många arbetsuppgifter, t ex att bygga en skog. Linnea Öhrlund som varit på Norrlandsoperan sedan 2002 berättar mer.

Vad gör du på dagarna?

–  Jag har ett roligt jobb, men det är så olika. Jag brukar säga att det egentligen är tre olika yrken. Attributmakare; man och står i verkstaden och tillverkar. Rekvisitör; man skaffar fram prylar och håller kontakt med regissör och scenograf. Föreställningsrekvisitör; man jobbar vid scenen med ensamblen under repetitioner och föreställningar. Vi turas också om att vara produktionsansvarig så att det inte blir att en bara sitter på möten, säger Linnea Öhrlund, attributmästare på Norrlandsoperan.

– Det är olika mellan produktionerna hur det förhåller sig mellan att beställa eller tillverka saker. I historiska föreställningar behöver vi bygga mer saker, medan om det t ex är en mer modern diskbänksrealism så kan det vara enklare att hitta det som behövs på en loppis. Det är inte alltid heller som ”äkta” föremål passar bäst på scenen, de är ju inte gjorda för att synas från sista bänkraden, och de kan vara gjorda på sätt som är opraktiska att hantera för en sångare som har ett annat fokus än att hantera rekvisitan. I föreställningen Italienskan i Alger som vi jobbar med nu är det en blandning, där det både finns realistiska föremål blandat med mer absurda byggen som tex blåbärsmaskiner. Vi håller bland annat på och bygger en skog där grenarna går att ta bort, det finns liksom ingen färdig skog att köpa.

Det är många rörliga delar – passar de alltid in i varandra?

– Personligen tycker jag att det är bättre om när det löper enligt plan, men det uppstår såklart en kamratskapsanda och energi när alla tar i och jobbar för att lösa något som uppstått längs vägen. Under åren blir man också bättre och mer professionell på att bedöma om en uppgift är rimlig att utföra, att planera och beräkna hur mycket tid som går åt, och även att meddela producenter i tid om det är något som gör att det kanske måste tas in hjälp för att hinna.

Vad är roligast att göra?

– Jag gillar när det är något extra, en fröjd för ögat där man byter scenografi mellan akterna, men det är såklart en ekonomisk fråga. Det är också kul med mindre föreställningar med smarta lösningar. En annan favorit är att göra dockor till dockföreställningar. Jag har jobbat på Norrlandsoperan sen 2002, och något som känns roligt nu är att vi ska göra operan Tosca igen, det var nämligen min första föreställning. 

Har du några favoritverktyg?

– Vi har mer och mer börjat använda oss av laserskärare och 3D-printer, det känns som om de är framtidens verktyg. Men för en atributmakare om jag skulle välja tre verktyg så är det smältlimpistol, brytbladskniv och sax som fortfarande är de verktyg vi använder mest. Vanliga material är också frigolit, papier-maché och trä. De fungerar till det mesta.