Berätta om dig och hur du hamnade på Norrlandsoperan och på turnén av La Bohème?
– Jag är från Norrköping och där gick jag musikklass från att jag var ungefär tio år. Jag spelade fiol och sjöng och på kulturskolan där fick jag en sånglärare som introducerade mig för klassisk sång och opera. Det blev startskottet kan man väl säga! Sen fortsatte det in på gymnasiet, folkhögskola sen tog jag min kandidatexamen på Operahögskolan i Göteborg 2011. Och nu är jag här, och har gjort Operastudio Norrlandsoperan (ONO)! Men min start och väg in var kommunala musikskolan i Norrköping.
När började satsningen på att sjunga professionellt?
– Satsningen kom några år efter att jag gick ut gymnasiet, jag hade kört på ett tag med folkhögskola, men kände sedan att jag behövde en paus från musik och skola – som jag gjort hela livet. Jag tog paus ett halvår där jag bodde i Umeå och jobbade på Kulturbageriet. Jag fick känna på hur det var att leva utan att hålla på med musik, vilket visade sig vara supertråkigt så efter ett halvår var jag trött på det, kom tillbaka till skolan och då visste jag att jag ville satsa. Då var det på riktigt.

Jenny Viklund var en av de första studenterna i Operastudio Norrlandsoperan. Foto: Pressbild
Hur skulle du beskriva Operastudio Norrlandsoperan (ONO)?
– ONO är lite som en lärlingsplats, jag har fått bli tagen under Norrlandsoperans vingar. Jag har fått utvecklas under ett år mitt emellan student och professionell, fram till produktionen av La Bohème där jag var med helt som proffs. Själva utbildningssyftet med det är att fylla gapet mellan utbildning och arbete och få en kontinuerlig kontakt med ett operahus.
Under studieåret har jag pendlat till musikhögskolan i Piteå (som är den anda delen i samarbetet ONO) där jag har träffat läraren Katherine Osborne och tagit del i olika projekt i utbildningssyfte. Det har bestått av sånglektioner och olika möten med internationella gästlärare för att spetsa kompetensen.
Utöver det har jag också åkt till Norrlandsoperan för mentorskapsmöten med Susanna Levonen och för auditionträning tillsammans med Susanna, Dan Turdén (konstnärlig ledare opera) och Anders Lundgren (kormästare). Auditionsituationen är väldigt speciell så det har varit väldigt värdefullt med att få ha dem som bollplank!
Vad har du för relation till Umeå och Norrlandsoperan sedan tidigare?
– Jag har alltid haft en varm relation till Norrlandsoperan! När jag flyttade hemifrån gick jag på Birka folkhögskola i Östersund och senare i Härnösand på Kapellsbergs operastudio. Båda de städerna är platser som NO ofta besöker så min tidiga studietid såg jag allt jag kunde som NO spelade.
Jag hade en fin upplevelse under turnén med La Bohème när vi spelade på Storsjöteatern i Östersund. Det slog mig att när jag gick där själv och var 19 år, så spelade Norrlandsoperan Figaros bröllop på precis samma scen, och jag minns att jag tänkte: ”Det där vill jag göra en dag!” och nu med La Bohéme så stod jag där och cirkeln var sluten: ”Jag gör det ju!”.

Marcus Bartoletti (Marcel) och Jenny Viklund (Musette) under repetitionerna av La Bohème. Foto: Elin Berge
Vad skulle du säga utmärker Norrlandsoperan som operahus?
– Det är ju väldigt fint med att allt är under ett och samma tak, det är konsertsal, opera på stora scenen, dans och det gör att det känns väldigt familjärt att vara i huset. För mig så är det också fint att Norrlandsoperan gör större turnéer även med hela orkestern, och spelar i till exempel Östersund och Härnösand – det är verkligen hela Norrlandsregionens hus. Det är en väldigt stor landyta och jag skulle säga att det är utmärkande, det är en så viktig faktor för kultur i ett så stort område och något som man axlar väldigt fint.
Bor man i södra Sverige så blir man aldrig riktigt varse om hur stora landmassor det faktiskt rör sig om. Det är väldigt annorlunda parametrar när man gör en turné med Norrlandsoperan. Kultur ska inte vara begränsat till de som har mer pengar eller bor i större städer, utan det ska vara tillgängligt! Sedan att göra de här turnéerna som är lite mer kompakta som La Bohème är en så himla bra satsning – då kan man komma ut även till småorterna! Det är väldigt fint och ett hedersamt uppdrag tycker jag.
Hur ser en vanlig arbetsdag ut för en operasångare?
– Det beror ju på om man är under repetition eller spelperiod! I repetition så går man upp, värmer upp rösten och sen så repeterar man mellan kanske klockan 10:00 till 18:00 och så ser det ut ganska regelbundet men det ändras varje dag vad man repeterar, musikaliskt och sceniskt.
Under en föreställningsdag så börjar ens arbetsdag ganska sent. Man har sin fritid på förmiddagen, kanske äter lunch och sen så börjar jag alltid värma upp kroppen och sedan rösten på hotellrummet eller hemma beroende på var jag är. Sen är det i väg till teatern då kollar man in den och ser vart man är den här dagen, kanske värmer upp en andra gång och dricker en kopp kaffe. Sedan hade vi under turnén soundcheck en timme innan. Efter det sätter jag mig i sminket, spelar föreställningen och sedan sminkar av, går hem och sover vid cirka halv elva på kvällen.
Man behöver alltid anpassa sin dag efter vad som behöver göras den dagen. På turné är det speciellt när man alltid spelar på nya platser med olika praktiska förutsättningar. Förberedelserna ändras också beroende på vilken roll man spelar, Musette krävde mycket av mig, då blir dagsformen viktigare. Jag behövde anpassa min uppvärmning för att se till så jag presterade på samma nivå varje föreställning.

Elin Eriksson (Mimì), Jenny Viklund (Musette), Sebastian Durán (Schaunard) och Clifford Lewis (Rodolphe) repeterar inför La Bohème-turnén. Foto: Elin Berge
Vad är det bästa med att vara sångare?
Det är väl att ens vardag består av musik, skapande och att få göra musik och teater med fantastiska kollegor. Det förändras varje dag, man blir aldrig uttråkad!
Jag gillar lockelsen att få förmedla musiken, historien och budskapen. Att få göra det tillsammans i en produktion är väldigt viktigt för mig. Den tuffa delen av yrket är alla timmar ensam i ett övningsrum, och de timmarna krävs och måste in för att möjliggöra de roliga bitarna! Men det som är det bästa är när man bara får vara i processen, repa, vara kreativ och nå ut med det man skapat tillsammans.
Hur ser framtidsmålen och drömmarna ut nu efter ONO och La Bohème?
– Det är väl att få i gång frilanslivet ordentligt! Jag har mitt första projekt efter utbildningen nu på Folkoperan så det känns roligt att komma tillbaka dit. Sen är det att göra auditions och hoppas att det här tar fart! I väg och hoppa på nästa projekt. Allra helst hoppas jag få komma tillbaka till Norrlandsoperan och jobba igen.
Linnea är tillbaka redan i höst som solist i minioperan Brundibár under konsertaftonen Krása och Copland 27 november, en del av jubileumsfirandet 250 år av judiskt liv i Sverige.
Här kan du se vilka föreställningar som Norrlandsoperan har på turné just nu: norrlandsoperan.se/forestallningar/pa-turne/
Läs mer om Operastudio Norrlandsoperan (ONO) här: norrlandsoperan.se/projekt/operastudio-norrlandsoperan-ono/