I slutet av mars när vårljuset sipprar in och snön droppar från taken ger sig fem blåsare från Norrlandsoperans Symfoniorkester ut på turné i länet under namnet Blåskvintett i snösmältningen.

I bagaget har de med sig kompositioner från såväl kända som mindre kända tonsättare. Paul Hindemiths – Liten kammarmusik för fem blåsare (1922) var på sin tid nyskapande och ett avsteg från den rådande romantiska stilen. Den tredje satsens ”Ruhig und einfach” har en melankoli från kompositörens erfarenheter av 1:a världskriget medan finalen är mer upp-tempo.

Svenska John Fernström  hade en ovanlig bakgrund med en uppväxt i Kina. I Sverige verkade han som violinist, kapellmästare och körledare. Han har efterlämnat en mångsidig produktion med bl a tolv symfonier. Blåsarkvintetten opus 59 (1948) menar han är ett stycke kammarmusik helt enligt det traditionella formschemat. ”Det speglar det sunda och naturligt musikaliska uttrycket för fem musikaliskt livserfarna och tekniskt drivna blåsare som kommer samman för att löga sina själar i kammarmusicerande. Det är alltså̊ inte världsförbättrarbråk utan spelmansglädje verket syftar till.”  

I György Ligetis Sex bagateller för blåsarkvintett (1953) får vi som titeln syftar till, höra busig och humoristisk – men även komplex och ibland dissonant – musik.

Programmet kan komma att utvecklas under turnéns gång.

MEDVERKANDE
Maria Lindegren Flöjt
Yui Ito oboe
Bengt Sandström klarinett
Bengt Olerås valthorn
Johan Segerman fagott

Dela: