Musik i sommarnatten

Serenadensemble ur Norrlandsoperans Symfoniorkester

Träblåsarna och hornisterna smygstartar säsongen med ett program där musiken spänner över hela tre sekler!

Information

Titel: Musik i sommarnatten

Längd:

Priser

Ordinarie:
270 kr
Student/ung vuxen 19-26 år:
160 kr
Pensionär:
200 kr
Barn/unga 3-18 år:
60 kr

Tidigare tillfällen

I Gounods Petite Symphonie från 1873 glänser flöjt, oboer, klarinetter och fagotter i klassicistisk romantik. Den följs av Fredrik Söderbergs The Death of Pierrot från år 2000. Efter paus får vi höra Mozarts monumentala Gran Partita för 13 blåsare, där vår ensemble utökats med två bassetthorn och en kontrafagott. Stycket räknas som ett av Mozarts allra främsta kammarmusikverk.

Dirigent är Ole Kristian Dahl, till vardags solofagottist i Göteborgs Symfoniker.

Några av de medverkande musikerna:

Programmet

Charles Gounod (1818-1893)
Petite Symphonie

Med Petite Symphonie för nio blåsare tar tonsättaren Charles Gounod oss med till det sena 1800-talets Paris. Det är la belle époque. Kabaretklubben Moulin Rouge slår upp portarna och mot himlen avtecknar sig sakta silhuetten av Eiffeltornet. I centrum för metropolen står konstnärer som Henri de Toulouse-Lautrec och kompositörer som Erik Satie och Gabriel Fauré. Gounod, känd för operan Faust, skriver Petite Symphonie med ena foten i klarsynt klassicism och den andra i expressiv romantik. Året är 1885. Musiken doftar av impressionistiska penseldrag och smaragdgrön absint.


Fredrik Sö
derberg (f. 1966)
The Death of Pierrot 

Är teaterfiguren Pierrot död – eller låtsas han bara? Att kompositören och musikern Fredrik Söderberg är verksam framför allt inom teatermusik märks i hans oktett The Death of Pierrot. Stycket är äventyrligt och överraskande. Musiken flirtar med det slags underhållningsmusik som de kungliga hoven arrangerade under 1700-talet och står på det viset i dialog med Mozarts Gran Partita. Stycket uruppfördes år 2000 på Musikaliska i Stockholm med Svenska Serenadensemblen.


Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Gran Partita för tretton blåsare

Wolfgang Amadeus Mozarts omtyckta svit för tretton blåsare är något av ett mysterium. Namnet  Gran Partita användes aldrig av Mozart själv. Inte heller vet man exakt när under 1780-talet som han skrev stycket. Underhållningsmusik i form av sviter – och oktetter – var mycket vanliga vid hoven i Europa under det sena 1700-talet. Gran Partita innehåller magnifika melodier och snillrik instrumentering. Fortfarande idag anses det vara ett av Mozarts allra främsta stycken inom kammarmusik.

Dela: