Dirigenten slår an tonen

Norrlandsoperans nya chefdirigent Elim Chan har allt som en musiker önskar av en dirigent. Positiv, prestigelös med en självklar auktoritet. – Hon är en blivande stjärna och det är otroligt att vi får vara med på den resan.

De tre musikerna Johannes Ögren, Charlotte Petersson och Orvar Johansson är helt överens. Elim Chan är något alldeles extra och att det lilla operahuset i musikvärldens utkanter lyckades fånga henne är snudd på sensation.

De 47 musikerna i orkester utvärderar varje framträdande och ofta går meningarna isär, inte minst hur den gästande dirigenten har fungerat, men i fjol när Elim Chan plötsligt dök upp var reaktionerna samstämmiga. ”Henne måste vi ha.”

– Hon har allt på en gång, hantverket, tekniken och så har hon mycket musik i sig, säger Johannes Ögren.

Under ett verksamhetsår möter musikerna 10–15 olika gästdirigenter med olika kompetens och kvaliteter. Som arbetsledare är dirigentens primära uppgift att tolka stycket tempomässigt och få orkestern att spela samtidigt. Till detta ska läggas deras konstnärliga idéer och visioner.

– Vi musiker behärskar våra instrument och hur den noterade musiken ska spelas och sedan är det dirigentens uppgift att visa på nyanserna och locka fram det bästa ur var och en av oss, säger Orvar Johansson, som spelar valthorn.

– En bra dirigent ger oss utrymme och frihet att göra det vi ska utan att sabotera för mycket. Sen ska de ha en auktoritet att lita på, säger Johannes, som spelar oboe och engelskt horn.

Läs hela artikeln i VK PLUS

Dela: