Jubileumskonsert på NO play

Jubileumskonsert på NO play

Norrlandsoperans 30-årsjubilerande symfoniorkester öppnade höstsäsongen 2021 med en storslagen konsert i september.  Nu kan du se hela härligheten i vår digitala salong NO play. Mycket nöje!

Se konserten

Information

Titel: Jubileumskonsert på NO play

Längd:

Tidigare tillfällen

 

Patrik Ringborg på pulten och sopran Åsa Jäger är konferencier. Norrlandsoperans symfoniorkester fyller 30 år i år och som en del av orkesterns firande uruppfördes ett beställningsverk av Marie Samuelsson – som i år också firar 30 år som tonsättare. Jubileumsuvertyren har fått namnet Läten för ny tid, och i musiken har Samuelsson försökt skapa samma positiva energi som genomsyrade hennes debut Signal, 1991: ”Något drabbande, som en beröring från oväntat håll”, säger Marie själv. Dessutom; Wagner, Tjajkovskijs femte symfoni och Nilssons Cellokonsert där Amalie Stalheim gästar som solist.

I pausen delar två av musikerna i orkestern med sig av sina minnen från

Det är mycket hedrande att få denna beställning. Norrlandsoperans Symfoniorkester firar 30 års jubileum och vill i denna beställning visa öppenhet för det nya. I samband med arbetet av musiken upptäckte jag mitt eget jubileum i 30 år som tonsättare sedan genombrottsverket Signal 1991. I denna nya jubileumsouvertyr med namnet ”Läten för ny tid” har jag försökt utstråla samma positiva energi som i Signal. Något drabbande, som en beröring från oväntat håll. /Marie Samuelsson, tonsättare

Mer drabbande

Även Anders Nilssons cellokonsert, komponerad under några månader i slutet av 2018, är ett djupt drabbande verk. I december 2018 hittades två kvinnor i Atlasbergen, Marocko, mördade av terrorgruppen IS. Samtidigt visade Sveriges Radio P2 en film i sociala medier där cellisten Amalie Stalheim spelade psalmen rlig är Jorden. Dessa händelser fick direkt inverkan på konserten, när Anders Nilsson omsatte både terrorn och psalmen i sin musik.

Konserten är indelad i tre satser varav de två första spelas i direkt anslutning efter en solokadens. Andra satsen är en elegi över de två mördade kvinnorna. Musiken kan liknas vid en resa där resenären – solocellon – vandrar genom varierande miljöer och stämningar. I konserten citeras också psalmen i moll – som ett uttryck för allas vår vanmakt inför terrorismen. Den avlutande satsen är ett rondo med ett närmast agressivt ritornelltema som avlöses av lyriska partier.

Cellokonserten var en beställning av P2 och uruppfördes den 13 februari 2020 i Malmö med Amalie Stalheim och Malmö Symfoniorkester under ledning av dirigent Patrik Ringborg. Ringborg är en av Sveriges internationellt mest efterfrågade dirigenter, som arbetat med över trettio orkestrar i Tyskland och samtliga av de stora orkestrarna i Sverige.

Amalie Stalheim, född 1993 i Bergen, en av vår tids mest efterfrågade cellister. Efter att ha vunnit Solistpriset 2018 turnerar hon med orkestrar över hela världen. Utöver orkestermusik spelar hon också mycket kammarmusik och har regelbundet uruppfört nyskriven musik.

Ödets makt

Temat för jubileumskonsertens huvudnummer – Pjotr Tjajkovskijs (1840-1893) femte symfoni – är ödets makt. Urpremiären av verket ägde rum på Mariinskijteatern i Sankt Petersburg hösten 1888. I anteckningar hade Tjajkovskij skrivit att stycket var ”en fullständig kapitulation inför ödet”. Vad kan han ha menat med det? Kanske går det att söka svar hos det både ödesmättade och livliga motiv som klarinetterna spelar i första satsen. Motivet återkommer i variationer i varje sats och fungerar som ett slags vägvisare genom symfonin. Musiken är omväxlande hoppfull och uppgiven, passionerad och full av tvivel, och har, som så ofta hos Tjajkovskij, en noga genomförd dramatisk kurva.

Det återkommande ödesmotivet i symfonin är ett citat ur Mihail Glinkas opera Livet för tsaren och frasen ”försjunk inte i sorg”. I den tredje satsens vals är det lätt att komma att tänka på tonsättarens baletter, till dess att vi i finalen åter möter ödestemat i knivskarp dager: som ville Tjajkovskij säga oss att ingen kan undfly sitt öde.

Konferencier är Åsa Jäger

aasajaeger_foto_Lars Ekelund

Ciceron för kvällen är sopranen Åsa Jäger, med rötterna i Holmsund utanför Umeå. Jäger gjorde sin konsertdebut på Norrlandsoperan med symfoniorkestern 2017 med Wagners Wesendonck Lieder. Det är också med en sång ur den som hon själv inleder kvällens konsert. Åsa Jäger gjorde även scenisk debut på Norrlandsoperan hösten 2019 i operan Hans och Greta.

Dela: