World’s end

  • Dans
  • &

World’s end

En svindlande danskväll på Norrlandsoperan. Två samtida koreografer ger varsitt perspektiv på livets ändlighet och värde.

I verket The very last northern white rhino – som visas i Black Box ­– samarbetar koreografen Gaston Core från Buenos Aires med dansaren Oulouy, känd från Paris vibrerande streetdans-scen. Ett fängslande solo som utgår från den sanna historien om världens sista vita noshörning. I Sweet, som visas på Studioscenen, utgår Stina Nyberg från det ofattbara perspektivet av årmiljarder för att prata om sin egen rövhålighet. Eller kanske är det tvärtom, att hon utgår från sitt eget rövhål för att prata om evigheten. I vilket fall som helst sätter hon fingret på skapelsens detaljer, från det intima till det existentiella.

Information

Titel: World’s end

Längd:

Priser

Ordinarie:
250 kr
Pensionär:
225 kr
Student / 19-26 år:
125 kr
Upp t o m 18 år:
80 kr
Grupp minst 10 pers:
225 kr

Tidigare tillfällen

Vilken av de två starttiderna du väljer, avgör i vilken ordning du ser verken. Välkommen antingen klockan 18.30 (då Sweet inleder) eller klockan 19.30 (då The very last northern white rhino kommer först).

Läs mer om verken längre ner.

The very last northern white rhino – Gaston Core

Finstämt och elegant använder dansaren Oulouy streetstilar som krumping, tutting och waving för att skildra människans utrotning av detta hänförande djur. Med små medel och stora känsloyttringar förmedlar dansaren en historia om jordens bräcklighet och den eviga jakten på frihet.

I The very last northern white rhino lockar Gaston Core fram ett rikt språk av rörelser och dansstilar i jakt på en hybrid form av rörelseestetik, som i avsaknad av stereotyper är uttrycksfull och tankeväckande. Här möts dansen och ljudet i en dialog, där specialkomponerad musik, ljudet av Oulouys danssteg och mikrofoner som fångar upp ljud utanför scenen bildar en helhet. Oulouy rör sig in och ut ur rummets ljussättning, för att stundvis kamoufleras i mörker. Genom det hypnotiserande rörelsespråket skapas olika meningar som mynnar i en tanke om att den vita norshörningens utdöende lika gärna skulle kunna vara människans. Är vi inte alla lite som de sista noshörningarna, där vi står vid sidan av våra sammanhang och inväntar ett slut som vi känner oss främmande inför?

En hälsning från Gaston Core:


Sweet – Stina Nyberg

”That it will never come again is what makes life so sweet.” – Emily Dickinson

Den här historien börjar med framväxten av en ny djurart för sisådär tvåhundratusen år sedan. Djurarten har ännu inget namn – inget på jorden har det – men den bär på förmågan att namnge. Steg för steg sprider den sig till varenda vrå på jorden. Längs vägen utarmar den biosfären och atmosfären, kalhygger enorma skogar, ligger med sina biologiska kusiner och har sen ihjäl dem. Arten är helt enkelt hela skapelsens rövhål.

I Sweet utgår Stina Nyberg från det ofattbara perspektivet av årmiljarder för att prata om sin egen rövhålighet. Eller kanske är det tvärtom, att hon utgår från sitt eget rövhål för att prata om evigheten. I vilket fall som helst sätter hon fingret på skapelsens detaljer, från det mycket intima till det riktigt existentiella. Till sin hjälp har hon en dans som är uppmärksam som en fågel. Sweet beskrivs ibland som en koreografi för de uppmärksamma. Ibland bara som en helt vanlig dödlig dans. Texten om Sweet är inspirerad av ”The 6th Extinction” av Elizabeth Kolbert.

Om Stina Nyberg

Stina Nyberg bor i Stockholm och arbetar både i Sverige och internationellt som dansare och koreograf. Hennes praktik utgår från ett feministiskt perspektiv på kroppens sociala och politiska historia. Hon är intresserad av undervärderade kunskaper, magiska metoder och maktens språk.

Dela: