Wagner och Stenhammar

NORRLANDSOPERANS SYMFONIORKESTER

Naturen var en central inspirationskälla för både Richard Wagner och Wilhelm Stenhammar. Det är den även för den svenska tonsättaren Andrea Tarrodi. I mötet mellan dessa tre tonsättare träder naturen fram i helt olikartade skepnader – från stillhet på en havsbotten till nationalromantisk storm. Solist är Umeåfödda sopranen Åsa Jäger.

Information

Titel:
Wagner och Stenhammar
Längd:

Priser

Ordinarie:
270 kr
Pensionär:
200 kr
Student:
160 kr
Ungdom till och med 19 år:
60 kr

Tid och datum

– Konsertsalen

Tonsättaren Andrea Tarrodi (f 1981) ägnar sig förutom åt att komponera musik också åt simning. I hennes verk Ascent får lyssnaren följa med på en resa som till stor del utspelar sig under vatten. Verket börjar i en lugn djuphavsgrav. Därefter utforskar det storstadens högljudda betonglandskap och avslutas – åter i stillhet – under en skymningshimmel. Andrea Tarrodi har de senaste åren varit hustonsättare både åt Sveriges Radio och Västerås Sinfonietta. Ascent skrevs som beställningsverk åt Norrköpings Symfoniorkester och stycket skildrar den spännande kontrasten mellan natur och stad.

Vilhelm Stenhammars (1871-1927) ungefär hundra år äldre Serenad för orkester är ett nationalromantiskt paradnummer som får historiens vingslag att kännas som undersköna stormbyar. På pulten står världsdirigenten Patrik Ringborg. Han har också gjort den svenska översättningen av Wesendonck Lieder av Richard Wagner (1813-1883). Umeåfödda Åsa Jäger leder publiken genom berättelsen. Wesendonck Lieder består av fem sånger som Wagner skrev i slutet av 1850-talet. Texterna skrevs av Mathilde Wesendonck, en kvinna som Wagner hade en utomäktenskaplig kärleksrelation med. De vackra sångerna handlar om olycklig kärlek – lika stormande vacker som Stenhammars Serenad och Andrea Tarrodis berättelse om havet.

 

Dela: