I det lilla formatet

I det lilla formatet

I den här utställningen deltar 18 kandidatstudenter från konsthögskolan i Umeå. De har alla fått i uppgift att göra verk i ett mindre format. De har arbetat i olika material såsom måleri, video, ljud och skulptur och resultatet är en spännande utställning i vilken man kan kika in i deras olika världar och konstnärskap.

For english, please scroll down.

Fri entré

Information

Titel: I det lilla formatet

Pris

Fri entré

Tid och datum

  • Vita kuben

  • Vita kuben

Miniatyrer har alltid fascinerat – både den tekniska aspekten och den rent estetiska. Man måste titta nära och noga för att se alla detaljer. Det har också med storleksförändring att göra – när någonting inte har sin ”rätta” storlek blir vi lite ställda. När Michelangelo gjorde sin stora Davidskulptur fick han göra huvudet oproportionerligt stort för att kroppen skulle upplevas rätt när den sågs nedifrån.  På samma sätt går det inte att miniatyrisera verk rakt av då vissa detaljer kanske försvinner – då får man göra dessa detaljer större.

Ordet miniatyr kommer från franskan och handlade ursprungligen om små målningar som var grunderade med mönjefärg. Porträttminiatyrer målades första gången på 1520-talet domstolar i England och Frankrike. Sådana miniatyrporträtt målades i akvarell på veläng (fin djurhud), och skyddades i medaljonger eller lådor med lock, så att de antingen kunde bäras eller bäras i fickor. Victoria & Albert Museum i London har en stor samling med miniatyrer.

Ögonminiatyrer, även känd som älskares ögon, dök upp i Storbritannien runt 1785 och var populära i mindre än ett halvt sekel. De var mestadels beställda som gåvor som uttryckte hängivenhet mellan nära och kära. Alla var intima och oerhört värdefulla: ögon målade på bitar av elfenben som inte var större än en nagel, sedan satta inuti rubinkransade broscher, pärlbeklädda ringar eller utsmyckade gyllene berlocker avsedda att ha i fickorna eller fästas nära hjärtat.

In a smaller scale

In this exhibition in Vita kuben, 18 bachelor’s students from the University of the Arts in Umeå participate. They have all been given the task to make works in a smaller scale. They have worked in different materials such as painting, video, sound and sculpture and the result is an exciting exhibition in which one can peek into their different worlds and artistry.

Miniatures have always fascinated – both the technical aspect and the purely aesthetic. You have to look closely to see all the details. It also has to do with size change – when something doesn’t have its ”correct” size, we get a confused.  When Michelangelo made his great David sculpture, he had to make the head disproportionately large so that the body would be perceived correctly when viewed from below. In the same way, it is not possible to miniaturize works straight away as some details might disappear – then you have to make these details larger.

The word miniature comes from the French and was originally about small paintings that were primed with paint. Portrait miniatures were first painted in the 1520s courts of England and France. Such miniature portraits were painted in watercolor on vellum (fine animal skin), and protected in medallions or lidded boxes, so that they could either be worn or carried in pockets. The Victoria & Albert Museum in London has a large collection of miniatures.

Eye miniatures, also known as lover’s eyes, cropped up across Britain around 1785 and were popular for shorter than half a century. They were mostly commissioned as gifts expressing devotion between loved ones. All were intimate and exceedingly precious: eyes painted on bits of ivory no bigger than a pinky nail, then set inside ruby-garlanded brooches, pearl-encrusted rings, or ornate golden charms meant to be tucked into pockets, or pinned close to the heart.

Dela: