Any attempt will end in crushed bodies and shattered bones

  • Dans

En 16-åring, en 69-åring och en mångfald däremellan.

När polarisering kryper fram ur alla samhällets vrår försöker 17 dansare från olika generationer att se varandra på riktigt, bortom stereotyper och sociala dogmer. En föreställning om kraften i att inte anpassa sig till vad andra tycker och gör – till ett musikaliskt soundtrack av protestsånger från olika tidsepoker.

Information

Titel:
Any attempt will end in crushed bodies and shattered bones

Tid och datum

– Stora scenen Fysisk introduktion i Bistron kl 18.15 (fribiljett krävs).
– Stora scenen Introduktion kl 18.30 i Bistron

Redan i början av 2020 var de här och repeterade på Norrlandsoperan. En 16-åring, en 69-åring, däremellan en mångfald av kroppar och danserfarenhet. Totalt rymmer ”Any attempt will end in crushed bodies and shattered bones” 17 dansare från olika generationer, olika danstekniker och bakgrunder som alla söker sitt unika uttryck. Hur ger man de andra dansarna i föreställningen utrymme medan man själv letar efter sin egen unika plats och röst på scenen?

En ideologisk försökskanin

I den tid när polarisering kryper fram ur alla samhällets vrår och vinklar, försöker gruppen se varandra på riktigt, bortom stereotyper och sociala dogmer. Att få vara sig själv, i en grupp. Utan att stjäla sin meddansares rampljus och med en önska att bli sitt bästa jag. Går dessa två att förena? Ja, säger Jan Martens. Genom att ge varandra nödvändigt utrymme. Genom att omfamna olikheter och genom att använda scenutrymmet och föreställningen som en ideologisk försökskanin. En föreställning om kraften som ligger i att inte anpassa sig till vad andra tycker och gör. Experimentet får och tar stöd i ett musikaliskt soundtrack av protestsånger från olika tidsepoker – från Henryk Górecki via Max Roach & Abbey Lincoln till Kae Tempest.

Belgiska Jan Martens har tidigare gästspelat vid två tillfällen på Norrlandsoperan. Under kulturhuvudstadsåret och Spring Forward-festivalen 2014 gästade han Norrlandsoperan med den hyllade The dog days are over och 2017 med den intima Sweat baby sweat.

Om Jan Martens

Jan Martens (°1984, Belgien) Koreografen och dansaren Jan Martens har arbetat som dansare i flera belgiska kompanier, däribland United-C och Ann Van den Broek. Han utexaminerades från Artesis Conservatory for Dance i Antwerpen 2006. Sedan 2009 är han även verksam som koreograf med ett flertal internationella succéer bakom sig, senast THE DOG DAYS ARE OVER och SWEAT BABY SWEAT. I sitt arbete vill han framhäva skönheten i den mänskliga imperfektionen, snarare än fysisk virtuositet.

Martens är sedan 2017 creative associate vid deSingel international arts campus (Antwerp, BE), fram till 2021. Han är också medgrundare av den koreografiska plattformen GRIP.

Dela: