Elisabeth gets her way

Ett fängslande dansporträtt av en exceptionell musiker.

Kanske har du aldrig hört talas om musikern Elisabeth Chojnacka? Det gör inget. När du har sett Jan Martens hyllning till henne, kommer du att förstå hennes storhet.

Kvällen inleds av konsertpianisten Jonas Olsson, som framför några stycken av samtida och mer klassiska tonsättare:
Betsy Jolas: Auprès
Johann Sebastian Bach: Sarabande ur Partita nr 6
György Ligeti: Hungarian Rock

Information

Titel: Elisabeth gets her way

Längd:

Priser

Ordinarie:
350 kr
Stud/ 19-26 år:
175 kr
3-18 år:
60 kr
Pensionär:
315 kr
Supporter:
295 kr

Tidigare tillfällen


Elisabeth Chojnacka (1939–2017) bidrog till cembalons återkomst under 1900-talet. Med lätthet och med flera sekler av musikhistoria i fingrarna, förflyttade hon sig själv och sin publik mellan olika register och genrer. Det var delvis hennes förtjänst att en rad samtida tonsättare, däribland Ligeti, Xenakis och Ferrari, valde att skriva nya verk för cembalo, ofta direkt dedikerade till henne.

“Hon tog sitt instrument och sin konst på stort allvar, men vågade ändå färglägga utanför linjerna för vad som förväntades, både av hennes instrument och av henne själv som respekterad musiker”

– Jan Martens

Danssolot Elisabeth gets her way som Jan Marten skapade 2021, på femtioårsjubileet av hennes banbrytande skiva Clavecin 2000, är en ren hyllning och ett dansat porträtt av den stora musikern. Martens försöker spela sin kropp på samma sätt som Chojnacka spelade sin cembalo. Han rör sig mycket bokstavligt i takt med musiken, vilket ofta är en utmaning, eftersom Chojnacka var en mästerlig rytmiker som sällan gjorde det lätt för sig.

Mellan danser och kostymbyten möter vi musikerns vänner och beundrare i korta klipp och ljudupptagningar. Självklart får vi också se hennes spela live i storformat, med det röda håret som en brinnande buske över tangenterna.

Apropå live har vi också glädjen att erbjuda levande livemusik på scenen den här kvällen. Innan Jan Martens kliver på välkomnar vi konsertpianisten och Norrlandsoperans älskade repetitör, Jonas Olsson, för en kort inledningskonsert med några stycken av samtida och mer klassiska tonsättare.


Jan Martens

Koreografen och dansaren Jan Martens föddes 1984 i Belgien. Efter examen från Artesis Conservatory for Dance i Antwerpen har han arbetat som dansare i flera belgiska kompanier, däribland United-C och Ann Van den Broek. Sedan 2009 är han även verksam som koreograf med ett flertal internationella succéer bakom sig. Under kulturhuvudstadsåret och Spring Forward-festivalen 2014 gästade han Norrlandsoperan med den hyllade The dog days are over och 2017 med den intima Sweat baby sweat. Jan Martens arbete bygger på övertygelsen om att kroppen kan kommunicera och faktiskt har någonting att säga. Med varje nytt verk försöker han omdefiniera relationen mellan scenartist och publik.

Martens var åren 2017–2021 creative associate vid deSingel international arts campus (Antwerp, BE). Han är också medgrundare av den koreografiska plattformen GRIP.

 

 


Jonas Olsson

Jonas Olsson pianist i Norrlandsoperans symfoniorkester och repetitör på Norrlandsoperan. Förutom att medverka i ordinarie konsertprogram ser vi honom i kammarmusikprogram och solokonserter. Senast i Goldberg/Diabelli där han spelade Bachs Goldbergvariationer och Beethovens Diabellivariationer. En konsert som arrangerades i samarbete med Umeå Kammarmusikförening. Jonas är utbildad i Göteborg, Frankfurt och Köln och delar sin tid mellan jobbet i Umeå och familjen i Tyskland. Läs mer om Jonas.

 

 

 

 


 

 

Dela: