Hans och Greta

Sagoskogens magi. Stina Ancker & Annsofi Nyberg

Sagoskogens magi

Regissören Stina Ancker & scenografen/kostymdesignern Annsofi Nyberg delar förtjusningen över skogens magi och kopplingen till sagotraditionen. Här berättar de om sin operaversion av den gamla sagan Hans och Greta.

”Precis som skogen växer så utvecklas också sagor med tiden.”

–Sagoskogens magi med en stark koppling till vår tid har varit vår utgångspunkt, säger regissören Stina Ancker.

–Vi pratade mycket saga och skog och kopplingen däremellan fyller Annsofi i. Det är en hälsning till styckets originaltid, det historiska var viktigt. Men sagor är ju något som återberättas, igen och igen. Och precis som skogen växer så växer och utvecklas också sagorna med tiden.

”De tre akterna känns verkligen som kapitel i en sagobok.”

– En sagoopera i 3 bilder står det i noterna, säger Stina. Och de tre akterna känns verkligen som kapitel i en sagobok.

– Jag hade tidigt en vision av en sån där gammaldags pop-up-bok med tredimensionella sidor, fortsätter Annsofi. Det är något magiskt med dem tycker jag. Varje uppslag förvandlas till en liten teaterscen.

”Vi har häxan på ena sidan vågskålen och änglarna på den andra.”

– Fjärilar är som tysta änglar i skogen på nåt sätt och änglarna kommer med sagorna. Jag skulle säga att vi har häxan på ena sidan vågskålen och änglarna på den andra, säger Annsofi.

”En bild av vår tids frosseri.”

– En sagoopera alltså, men med starka samtidskopplingar. När vi satte igång med Häxans hus började vi med att kolla på godis, säger Annsofi. Godis som ser ut som plast och plast som ser ut som godis blev en inspirationskälla, fyller Stina i. Hemma hos Hans & Greta består köket av plaststolar och tomma läskflaskor men hos Häxan sväller sockret över alla bräddar.

– Godiset har fått en medvetet framträdande roll, som en bild av vår tids frosseri säger Stina Det känns som om vi lever i en otålig tid där begäret efter omedelbar tillfredsställelse ibland kan tyckas omättligt. Mängden lyx och överflöd ett slags mått på hur bra liv man har, fortsätter Stina.

”Vi misstänker starkt att hon äter barn för att hålla sig evigt ung”.

– Idén om vår häxa kom sig faktiskt ur en bild av Donatella Versace, säger Annsofi. Någon som helt enkelt är för mycket, som ändå inte får nog och inte har några gränser. Häxan är livsfarlig kannibal men har ändå en dragningskraft, hon är uppseendeväckande och hennes hus är det mest fantastiska man kan tänka sig

  Häxan som en fåfäng iögonenfallande varelse som vägrar att åldras, lägger Stina till.  Vi misstänker starkt att hon äter barn för att hålla sig evigt ung.

 

Information

Titel: Hans och Greta

Längd:

Priser

Ordinarie:
395 kr
Familj 2 vux + 2 barn:
800 kr
Barn /ungdom 3-18 år:
60 kr
Student/ ung 19-26 år:
190 kr
Pensionär:
350 kr
Scenpass:
350 kr

Tidigare tillfällen

Dela: