Biografier: konstnärligt team
Dirigent: Henrik Schaefer
Henrik Schaefer har stått på podiet i operahus och med symfoniorkestrar över hela världen. Han studerade viola i Essen och Freiburg och blev 22 år gammal den yngste musikern någonsin i Berlinerfilharmonikerna. Parallellt studerade han dirigering och 2003 beslöt han sig för att ägna sig helhjärtat åt detta. Henrik har varit förste gästdirigent för Hiroshimas symfoniorkester och gästdirigent för bland andra Nederländernas filharmoniska orkester, Mozarteumorchester Salzburg och Tokyo Metropolitan Symphony. Han har också varit chefsdirigent för Wermland Opera, musikchef för Göteborgsoperan och är numera musikchef för Folkoperan i Stockholm. Läs mer om Henrik Schaefer: https://www.henrikschaefer.com
2:e dirigen: Arnaud Arbet
Den franske dirigenten och kompositören Arnaud Arbet började sin karriär som pianist och blev sedan repetitionspianist och assisterande dirigent. Han dirigerade sina första konserter med Madrids symfoniorkester. Han har sedan dess bland annat dirigerat i festivalen Milano Musica på La Scala i Milano 2018 och 2021, och han dirigerar regelbundet på Operan i Köln. Arnaud är grundare av ensemblen Le Seuil Musical (den musikaliska tröskeln), som syftar till att spela, förklara och främja musiken från första hälften av 1900-talet. Läs mer om Arnaud Arbet: http://arnaudarbet.com
Regi, kostymdesign och scenografi: Carina Reich & Bogdan Szyber
Carina Reich och Bogdan Szyber har arbetat ihop med olika hybridformer inom scen- och bildkonst sedan 1983. Deras signum är en oförtröttlig tro på blandformen, det udda, det personliga och att aldrig ta det konstnärliga resultatet för givet. Duon har bland annat skapat tåspetsbaletter för Kungliga Operan ihop med death-metalgruppen Entombed, film med Jonas Åkerlund och radioteater med Stina Nordenstam. Dagliga stadsritualer med tusentals deltagare över hela Sverige, platsspecifika verk i vattentorn, skeppsvarv, badhus … De senaste åren har de bland annat uppmärksammats för den interaktiva ljudinstallationen “…and it’s gone” på Scenkonstmuseet i Stockholm, vinnare av Sveriges Bästa Museiutställning 2017. Här på Norrlandsoperan gjorde de VOX – ett samarbete för operakonstens utveckling 2010, Wozzeck 2011 och Staden Mahagonnys uppgång och fall hösten 2016. Läs mer om Carina Reich och Bogdan Szyber: https://reich-szyber.com
Videodesign: Annie Tådne
Annie Tådne arbetar i skärningspunkten mellan konst och teknik, där musiken står i centrum i alla hennes skapelser. Hennes verk har ställts ut på institutioner och festivaler som Tate Britain, Re-Textured och Nordic Music Days i London, CTM festival i Berlin, Sonic Acts i Amsterdam, Kungliga Dramatiska Teatern och Sound of Stockholm i Stockholm. Här på Norrlandsoperan medverkade Annie senast i operan Staden Mahagonnys uppgång och fall 2016. Läs mer om Annie Tådne: https://tadne.se
Ljusdesign: Ronald Salas
Ronald Salas har både en kandidatexamen i Scenproduktion från Malmö Högskola och en kandidatexamen i Ljusdesign från Stockholms Dramatiska Högskola. Han har ljussatt flera former av scenkonst så som teater, dans och opera. Här på Norrlandsoperan ljussatte han operan Staden Mahagonnys uppgång och fall 2016. Bland andra arbeten kan nämnas ljussättning av Tintomara på Läckö Slott 2022, Zoomland på Scenkonst Sörmland och Hjältinnor på Turteatern 2021, Figaros Bröllop på Läckö Slott och Fröken Julie på SMOT 2019. Utöver Hoffmanns äventyr arbetar han just nu med Skogens Ögon på Teater Sláva och Va’ e grejen på Årsta Folkets Hus. Läs mer om Roland Salas: http://www.ronaldsalas.com
Maskdesign: Angelica Ekeberg
Angelica Ekeberg är utbildad mask- och perukmakare vid Stockholms Dramatiska högskola och har arbetat i en stor mängd föreställningar inom teater, opera och film. På Norrlandsoperan har hon gjort maskdesign för Tartuffe våren 2022, Kejsarens nya kläder och Macbethhösten 2021 och dessförinnan Kärlek och politik, Faust och Den listiga lilla räven. Hon har även arbetat i ett flertal uppsättningar på Uppsala stadsteater, Romateatern och med Robert Gustafssons 25-årsjubileumsshow. Angelica har även tillverkat peruker till ett flertal filmer och serier som Den osannolike mördaren på Netflix och Lust på HBO.
Koreografi: Sara Ribbenstedt
Dansaren, koreografen och regissören Sara Ribbenstedt regisserade iscensättningen av musikstycket Galgenlieder här på Norrlandsoperan tidigare i höst. Dessförinnan har vi sett henne som koreograf och skådespelare i Kärlek & Politik 2020 och i Macbeth 2021. Hon har studerat vid StDH (Stockholms Dramatiska Högskola) på programmet Mimskådespeleri och jobbar brett över hela scenkonstfältet. Inom opera har hon bland annat setts i operasällskapet Kamraternas uppsättningar Räven av Igor Stravinsky och Kurt Weills De sju dödssynderna. I rollen som koreograf kan även nämnas hyllade långfilmen Tårtgeneralen av Fredrik Wikingsson & Filip Hammar. Läs mer om Sara Ribbenstedt: https://sararibbenstedt.wordpress.com
Kormästare samt rollen som Spalanzani: Anders Lundström
Anders Lundström har sjungit i körsammanhang och i solistroller på Norrlandsoperan sedan 1977. Efter sin utbildning vid Musikhögskolan i Piteå samt Operahögskolan i Stockholm fortsatte han arbeta som solist på frilandsbasis vid de flesta större scener i Sverige och utomlands. Hösten 2021 gestaltade han Kung Duncan i Macbeth här på Norrlandsoperan och senare samma höst gjorde han rollen som Kråskrage i operan Kejsarens nya kläder. Anders har arbetat med dirigenter som bland andra, Sir George Solti, Piere Boulez och Esa-Pekka Salonen. Han tog en Masterexamen i dirigering 2016 och har sedan 2017 varit Norrlandsoperans kormästare.